Motor-switch

Verandering van spijs, doet leven...

Oké, het originele spreekwoord luidt nèt ietsje anders, maar toch komt het op hetzelfde neer, nietwaar?

Zoals de meeste hardcore-clubleden het waarschijnlijk wel weten, is die rode Suzuki VX800 onlosmakelijk verbonden met jullie huidige secretaris/webmaster/GPS-goeroe René van Oyen. En ondanks dat de VX een echte liefhebbersmotor is en zéker geen dertien-in-een-dozijn-motor, komt er natuurlijk ooit een moment dat de wegen gaan scheiden. Technische-, financiële- of lichamelijke problemen zijn helaas minder positieve oorzaken, maar gelukkig is het in mijn geval slechts toe te schrijven aan een weloverwogen keuze.

De afgelopen jaren borrelde er al wat twijfel bij me op, rij ik de VX op of ruil ik 'm in? Een lastigere vraag dan je zou vermoeden. Bovendien had ik nog niet echt een idee wat ervoor in de plaats zou kunnen komen. Dus je kijkt wat rond en komt er achter dat je voor een relatief beperkt budget (want het is en blijft een hobby/passie en behoort niet toe tot de primaire levensbehoeften) al vrij snel beperkt wordt. Dus blijf ik de VX nog maar eventjes trouw en draaide ik er zo'n tienduizend kilometer bij.

Halverwege 2008 kwam dat ongemakkelijke gevoel tóch weer boven drijven. Je neust weer wat nauwkeuriger door wat bladen, tests en zowaar stapte ik per ongeluk een Harley Davidson-dealer binnen. Pal bij de ingang stond een heftige Buell Ulysses te pronken die vrijwel meteen mijn (en mijn vrouw's) aandacht trok. Een soort van all-road met (uiteraard) een gekieteld en zwartgespoten fors V-twinblok. Het had wel wat maar ja, de Euro's spraken ook boekdelen en dus verlieten wij weer vlot het pand. Een uiterst succesvol toerseizoen met de VX was (weer) het gevolg.

In 2009 waren er plannen gesmeed door onze voorzitter Jos, webmaster Ronald en ik, om een rondje Denemarken te gaan doen. Inderdaad, dat beknopte reisverslag staat elders op deze website. Afijn, de VX functioneerde nog steeds uitstekend en er was geen vuiltje aan de lucht, laat staan een wolkje. Maar na datzelfde rondje, bleek er toch een probleem te zijn ontstaan: er was inmiddels een bepaalde motor op m'n netvliezen gebrand en, hoewel ik m'n best deed, lukte het me niet om dat er af te krijgen. Zelfs stiekum flirten met een BMW of zelfs een Triumph hielp geen zier. Oké, ik geef me over, mede door het feit dat dat model alles heeft wat ik wil.

Wensenlijstje

En wat wil ik dan? Nou, comfortabel (bredere buddy, tophalf of volle kuip, licht sportieve zithouding, grote tankinhoud), kracht en souplesse (vlot accelereren bij volle belading, trekkracht onderin, schakellui rijden), bedieningsgemak (lampje vervangen, vering afstellen, opbokken), er moet dus een middenbok op zitten (liefst er onder hangen), onderhoudsarm (eindoverbrenging door riem- of cardan), veiligheid (stabiel, goede remmen, liefst ook ABS) en uitstraling (heeft een eigen gezicht, een "iets" dat je "pakt").

Nou, dan gaan we maar eens even wat serieuzer rondkijken, verdiepen in de techniek, ervaringen lezen en vragen stellen op diverse forums en ik heb zelfs een complete handleiding gedownload. Een erg aan te raden actie omdat je dan heel eenvoudig er achter komt hoe gemakkelijk het gebruik is van de motor. Misschien sta je daarbij niet zo snel stil, maar het kan een enorm verschil maken in het bedieningsgemak of je, bij iets simpels als het vervangen van een gloeilampje, wel of niet de halve motor moet demonteren om er überhaupt bij te kunnen komen met je vingers. Of het afstellen van de vering als je met enige regelmaat met een duo rijdt. Dan kan het ineens een hele klus worden om de voorveerspanning, ingaande- en uitgaande demping hierop aan te passen. Is er speciaal gereedschap nodig en is de vering makkelijk bereikbaar? Nu is geen enkele motor helemaal perfect, tenzij je 'm zelf bouwt misschien, maar de motor van mijn keuze komt daar wel heel erg dichtbij.

Gebruikskosten

Nu weet ik aardig nauwkeurig wat de VX mij kostte, uitgedrukt in cent per kilometer of gewoon in harde pegels per jaar. Benieuwd naar wat die andere motor mij globaal zou gaan kosten, had ik dit dus op een forum gevraagd. Vragen staat vrij bovendien. Nee heb je, ja kun je krijgen. En dat (ja) kreeg ik ook in de vorm van een Excel-sheet, van iemand die deze motor als zakelijke lease-motor heeft. Alle kosten van regulier onderhoud en reparaties/vernieuwingen door gebruiksslijtage, alsmede het brandstofverbruik wat zelfs in een grafiekje was gezet, maakte mij heel veel duidelijk. Regulier onderhoud (grote-/kleine beurt) was zelfs flink lager dan van mijn VX, een setje banden was wel weer wat duurder maar ja, ze zijn dan ook zichtbaar wat forser. Brandstofverbruik is minder belangrijk vind ik, hoewel er een grens is. Zo vind ik een gemiddelde van 1 op 15 acceptabel. Mijzelf kennende, zal dat wel een 1 op 18 kunnen worden...

Oké, ik had dus mijn ideale motor gevonden (op papier), nu nog deze vinden in het echie. Dat was niet zo moeilijk want er zijn er ruim voldoende op internet te vinden, oud/jong, veel/weinig gelopen, duur/goedkoop... Te kust en te keur dus. Na twee weken wist ik wat zoiets mocht kosten van bijvoorbeeld bouwjaar "W", accessoires "X", staat van onderhoud "Y" en kilometrage "Z". Je kan natuurlijk iets particulier kopen, of bij een handelaar of (merk)dealer. Ikzelf geef de voorkeur aan de dealer, maar dan wel eentje die goed staat aangeschreven. En daar kom je achter door o.a. op internet te snuffelen. Gewoon wat steekwoorden intikken en voilá, genoeg "hits" zoals dat heet.

Gelukkig had ik al erg goede ervaring met Jan van Sommeren Motoren in Afferden* (niet de goedkoopste, wel erg goed service en advies) en besloot daar eens te kijken. Op zijn website stond mijn keuze wel, maar in een verkeerde kleur (groen, en dat vind ik geen mooie kleur voor een motor, afgezien van Kawasaki-groen) èn zonder zijkoffers jammer genoeg. Maar hij was wel van het gewenste bouwjaar èn had erg weinig kilometers op de klok. Toch eens even informeren of ze hun ogen voor mij willen open houden wanneer er iets interessants binnen komt. Hieraan werken overigens de meeste dealers graag aan mee.

* Eind 2010 heeft Jan zijn zaak verkocht om het wat rustiger aan te gaan doen. Groot gelijk, het is je gegund. De nieuwe eigenaar blijft de naam JVS gebruiken en op zich helemaal niets mis mee, zolang de service en klantvriendelijkheid op hetzelfde niveau blijft... Bij mij bleek dat helaas niet meer het geval waardoor ze mij als klant definitief kwijt zijn...

Eerste indruk

Echter, geheel onverwachts (nou oké)... Een klein beetje onverwachts liep ik halverwege november 2009 bij die dealer naar binnen, omdat ik toe was aan nieuwe toerlaarzen. Veel motorzaken hebben in de laatste maanden van het jaar opruiming van overjarige kleding tegen gunstige kortingen, soms wel tot 70%. Zo heb ik eind 2000, na mijn schuiver waaraan ik vrijwel niets aan had overgehouden, bij diezelfde dealer een complete outfit aangeschaft voor ongeveer de helft van de originele prijs. Uitstekende kwaliteit heeft z'n prijs, maar wanneer je eenvoudig flink wat kan besparen, zal ik mij daarvan niet weerhouden. Dus de moeite waard om even op-en-neer te rijden. Wat laarzen gepast maar mijn maat hadden ze niet van een bepaald type laars op voorraad, maar konden ze wel vrijblijvend bestellen. Prima, kom ik later wel terug.

Uiteraard nog even met vrouwlief de showroom rond gegaan en zag daar dus ook de motor staan die niet geheel aan mijn wensen voldeed. Alhoewel... Het groen was absoluut niet het groen wat ik in gedachten had bij het zien van de advertentie op internet. Wát een wereld van verschil tussen de foto en the real thing! Eigenlijk vond ik dit groen (Techno Jade) wel heel erg mooi, iets rustgevends hebben. Hmm... Eens goed kijken... Bouwjaar 2004... Km-stand 20500... Uiterlijk erg verzorgd, paar kleine beschadigingen te zien, maar absoluut niets verontrustends... Prijs wel wat boven budget maar toch zeker te overwegen... En gewoon een vol jaar garantie. Ook niet onbelangrijk...

Even proefzitten, geweldig en vrouw zat ook prinses-heerlijk op de zetel. Gewicht wel een stukje hoger dan de VX, maar er zit ook véél meer op en aan. Erg makkelijk te manouvreren en op te bokken. Deze motor was letterlijk bijna als nieuw. Uiteindelijk, mede dankzij de opmerkingen van vrouwlief ("hij staat je wel goed" en "ik zou het gewoon doen") trokken me over de streep om op deze motor een optie te nemen, welke in dit geval twee weken geldig is/was. Of ik nog een proefritje wil maken? Oja, proefritje... Natuurlijk geen kleding bij ons maar dat was voor de dealer geen punt (we konden alles te leen krijgen) maar het was ronduit treurig weer en dat vind ik geen ideaal moment om een degelijke proefrit te maken.

Soms zit het mee, en soms...

Het is inmiddels zaterdag 21 november 2009 en het zou een perfecte dag worden om te gaan proefrijden. Dus mijn VX800 opgepoetst want die had ondertussen een maandje stil gestaan en zag er wat minder fris uit (stoffig en dampig) ondanks dat hij in een op maat gemaakt hok staat. Anderhalf uur later zag hij er weer uit om door een ringetje te halen dus mijzelf in het motorpak gehesen, papieren e.d. gepakt en de boel afgesloten. Even starten en bij de tweede poging liep hij stationair, alleen... Niet zoals gewoonlijk. De V-twin stampte er behoorlijk op los en het altijd zo prettig klinkende ploffen, was nu eerder te vergelijken met een heipaal-installatie! Onheilspellende bijgeluiden die mij deden schrikken zodat het contact direct weer op "off" werd gedraaid. Oei, dat klonk alles behalve goed. Ik kon geen direct aanwijsbaar euvel bedenken (alle vloeistoffen e.d. waren oké) dus dan maar even een belletje naar Sander (de big-boss van Bike Center Culemborg). Hem één en ander uitgelegd en (kort) de bonkende geluiden laten horen. Ook hij begreep dat er iets niet in orde was maar zag geen kans om me direct te helpen. Over een paar dagen komt hij bij me thuis om het blok aan een nader onderzoek te onderwerpen met een stethoscoop waarmee hij perfect het probleem kan lokaliseren.

Wat een perfecte proefrijdag had moeten worden, liep uit op een thuisblijvertje en een gefrustreerde ik. Blijkbaar had de VX geen zin om ingeruild te gaan worden en besloot dit zelf maar even te voorkomen. Ik had ooit gezegd dat ik 'm blijf rijden totdat 'ie op is, maar ik vrees dat dát moment reeds gekomen is. Uit diverse databases op internet zou het euvel wel eens versleten lager kunnen zijn van de krukas, drijfstang of zuiger, of een euvel aan de distributieketting. Zoals geschreven moet nadere inspectie duidelijkheid verschaffen, maar een eventuele reparatie zal hoogstwaarschijnlijk fors in de papieren lopen. Dag VX, dag inruilwaarde?

Woensdagochtend 25 november. Speciaal deze ochtend vrij genomen want ik ben toch wel heel erg nieuwsgierig naar het euvel. Na een paar uur nutteloos wachten, een telefoontje naar Sander (hij bleek zieke werknemer te hebben en kon dus niet weg) en wat argumenten dat hij toch maar wel even moest komen, stond hij een kwartiertje daarna voor m'n neus. "Nou, start 'm maar" zei 'ie vrolijk, dus enigszins nerveus drukte ik weer op de startknop en de beide zuigers zetten zich in beweging. Wat krijgen we nou dan?!? Lópen als een zonnetje en geen slag verkeerd, alsof z'n leven er vanaf hing. Klereding! Waarom nu dan wel ineens zoals het hoort? Sander maakte het niets uit, maakte zoiets wel vaker mee en zette zijn stethoscoop op verscheidene plaatsen op het blok. Onder het genot van een aantal gasstoten luisterde hij aandachtig, maar kon (gelukkig) niets vreemds of verontrustends ontdekken. "Niets mis mee hoor!" Daarna kon 'ie weer uit worden gezet. Even het olieniveau gechecked en, ondanks dat zaterdag het niveau nog tot net onder het maximum stond, bleek 'ie nu ineens op minimum te staan. Nergens een lekvlek te zien (zou je dus verwachten) maar Sander had er een logische verklaring voor, die tevens het in eerste instantie bonkende geluid zou kunnen verklaren...

Na een maand stilstand, is alle in het blok aanwezige olie terug in het carter gezakt. Het bijvullen naar maximum niveau lijkt voldoende maar is dat dus niet. Bij de eerste slagen van het blok, word de koude olie door alle kanalen in het blok geperst en blijft er vrijwel niets meer over van dat maximum niveau. Na het uitzetten en minimaal 5 minuten wachten, bevestigde dat dus ook: minimum niveau bereikt. Dus weer bijvullen tot medium (gewoon ruim een halve liter kon erbij!). Dus nú pas zit er voldoende olie in het blok. Koude olie is best wel dik en duurt het ook even voordat de olie overal is geweest. Gelukkig is er dus niets aan de hand en kan ik a.s. zaterdag alsnog richting dealer voor een spannende proefrit. Op deze fiets dus...

Proefrit

Het is zover... De VX gestart, even laten warmdraaien en daarna linea recta naar JVS Motoren in Afferden. De weg was nog behoorlijk vochtig en er stond een harde bries met linke windstoten, dus was het wel oppassen "geblazen". Een klein uurtje later arriveerde ik bij JVS en de FJR stond al netjes gereed voor vertrek. Er werd nog wat benzine bijgegoten, werd vanuit de showroom naar buiten geduwd waar een uitleg volgde over de knopjes etc. Nou, laat maar hoor want ik heb de handleiding al thuis doorgenomen, haha. Goed beslagen ten ijs komen, noemen ze dat. En zo ging ik dus om 14:15 uur van start.

Sleutel er in, contact aan en zichtbaar worden alle meters, display en onderliggende systemen gechecked op goede functionering, waarbij vrijwel alle lampjes binnen enkele seconden moeten doven, wat ook bleek. Starten en lopen. Geen choke (regelt de injectie) en geen lichtschakelaar (gaat automatisch), heel comfortabel allemaal. Een lekker donker uitlaatgeluid laat zich duidelijk doch niet te opdringerig van zich horen. Mmm, precies goed naar mijn smaak. Spiegels bijgesteld en die bieden een hoop zicht naar achteren. Ze verkleinen wel behoorlijk waardoor het verkeer achter je dichterbij is dan je denkt, maar zó vaak zal er niet iets achter je zitten, je bent namelijk ook zó weg! Zoals bekend geeft de Yamaha-bak een luide klak bij het inschakelen van de eerste versnelling, de rest is zo zacht als boter. Met bijna 300 rijklare kilo's in het achterhoofd, laat ik voorzichtig de hydraulisch bediende koppeling opkomen en draai met beleid de weg op. De eerste meters zijn al heel verrassend: zeer stabiel al vanaf stapvoets rijden. De koppeling gaat wel een flink stuk zwaarder dan van de VX, waaraan ik even moet wennen. Ook het ontbreken van een zichtbaar voorwiel zodat het lijkt alsof de motor vertraagd reageert op stuurbewegingen, vraagt ook gewenning. Maar zo'n beetje alles vraagt gewenning op deze fiets!!

De FJR is van juli 2004 en gezien de lage kilometerstand is en voelt hij als nieuw. Erg stug geveerd dus bij oneffenheden lijk ik meer op een stuiterbal te zitten, maar dat kan allemaal ingesteld worden dus dat komt wel goed. Stuurt strak, reageert direct op het gas, ook bij file-rijden en andere minimale gaswijzigingen regelt de injectie/ontstekingselectronica perfect. Dat was een paar jaar geleden wel anders (verhalen genoeg te vinden op internet). Het enige waar ik niet zo blij mee ben is de stormachtige wind die mij regelmatig uit balans brengt.

Via de provinciale weg naar Ewijk en Beuningen, dan even de A73 meepakken waarbij ik me even vergiste in het invoegen. Zoals een 800cc V-twin met 60pk een "vol gas"-instructie nodig heeft om vlot te accelereren (en dat dus door mij automatisch werd gegeven), moest ik ineens wel héél snel naar de uiterst linker rijstrook omdat de 100 meter ruimte rechts ineens héél snel "op" was. Woooooooowwww!!! Ik zat al in de 4e versnelling maar dat maakte deze 1300cc en 140pk sterk blok helemaal niets uit. Sorry-foutje-bedankt...

Toch even met het hart in de keel, afgeremd tot 110 km/u en rustig aan gedaan. Mij geconcentreerd op de motor, de zit, de layout van het dashboard (haha, ja... ik heb nu een dashboard...) en de bediening van alle knopjes. Alles heeft een logische plek en is moeiteloos bereikbaar/bedienbaar. De electrisch en traploos verstelbare ruit is doordacht, hoewel het je niet geheel uit de wind houdt. Uitvoegen en via een verraderlijk scherpe bocht draai ik de A50 richting Arnhem op, om iets later via de A15 naar Elst te rijden. Even bij mijn schoonouders een bakkie koffie halen en natuurlijk hun verbaasde gezichten te zien, heheh. Ze vonden 'm ook mooi, mooi en mooi. Nou, da's in ieder geval duidelijk...

Om 15:30 uur was het tijd om weer op te stappen want (oja...) ik was bezig met een proefrit. Via Lent en via de Waalbrug dwars door Nijmegen om het rijden in stadsverkeer te "simuleren", en ondanks dat het uiteraard erg druk was, reed ik tien minuten later alweer Nijmegen uit. Deels via dezelfde weg als heen, terug naar Afferden. Klokslag 16:32:02 uur parkeerde ik weer bij JVS, waarna ik onder het genot van warme chocolademelk mijn ervaringen en aandachtspuntjes met de verkoper doornam. Ook de inruilprijs van de VX800 besproken en natuurlijk werden we het eens met elkaar, dus de VX kon dáár blijven. Ondertussen was mijn vrouw gearriveerd met de auto zodat ik nog wel thuis kon komen en het koopcontract werd opgesteld. De FJR blijft tot maart bij JVS in de verwarmde stalling staan en wordt in de tussentijd voorzien van een set zijkoffers en RAM-balletje in FJR-stijl, en er worden een aantal items overgezet (GPS-voedingskabel, accu-laadkabeltje en topkoffer). Mijn bestelde maat laarzen waren binnen dus gepast... En gekocht. Heb ik tóch nog íets om in te lopen deze winter... Dus eind maart 2010 zal ik op mijn nieuwe motor aan de openingsrit deelnemen... En DIT is 'm dan... Wat een pláátje...

Eind goed, al goed? Of... (volgende pagina)

Biltse Motorrijders Vereniging
RPO Webdesign (© 2011)
--- KvK 54971616 ---

Deze website maakt gebruik van cookies, zie hiervoor onze Privacyverklaring.