Motor-switch

Toeval bestaat niet?

Op het moment van dit schrijven (17 januari 2010), is het anderhalve maand geleden dat ik het koopcontract heb getekend. Over anderhalve maand is de start van het motorseizoen 2010. Om de wachttijd te doden, bied internet afleiding. Zo is het altijd leuk om te zoeken naar accessoires en verhalen over (in mijn geval) de Yamaha FJR1300. Ondertussen ben ik lid geworden van de FJR-Club Nederland en heb onlangs toegang gekregen tot het gedeelte wat strict toegankelijk is voor betalende leden. Dus een beetje zitten rondneuzen totdat mijn oog viel op een bericht met de pakkende titel Waarschuwing !!. Ik dus klikkerdeklik en begon het verhaal te lezen...

en de bijbehorende foto's...

Hmm... Ik kèn dat kenteken ergens van... Effe checken... Koopcontract erbij... Avond naar de knoppen... Vervolgens was ik een kwartiertje stil, verbouwereerd, met stomheid geslagen... In de paar minuten daarná werd ik - laat ik het netjes zeggen - best wel pissig, hoewel ik het nog steeds niet helemaal kon snappen. In de uren daarna heb ik naarstig gezocht naar de historie van die motor, mijn motor dus. De volgende dag heb ik Yamaha Nederland gebeld om het motorbloknummer te achterhalen a.d.h.v. het chassisnummer. Dat bleek nogal lastig en heb toen maar het over een andere boeg gegooid door met het RDW te bellen. Het probleem uitgelegd en hoewel er geen persoonsgegevens verstrekt mochten worden (logisch) konden ze mij wel het aantal tenaamstellingen aangeven. Of ik "even" had want de historie besloeg 6 pagina's. In een tijdsbestek van een paar maanden (juli - oktober) was de motor maar liefst 10 keer van eigenaar gewisseld (2x tenaam gesteld van een "natuurlijk persoon" en 8x tenaam gesteld van een bedrijfsvoorraad). Nou heb ik er verder natuurlijk geen verstand van, maar je hoeft geen expert te zijn om hierbij toch wel wat vraagtekens te zetten...

Herkansing

Langzaam begon het mij steeds duidelijker te worden. Ik heb zoveel gegevens als mogelijk was verzameld en dit (18 januari) 's avonds in een e-mail aan mijn motordealer verstuurd, met het verzoek hiervoor een plausibele verklaring te geven. Ik voelde mij niet genaaid ofzo want mijn dealer is een erg goede motorzaak met een idem dito naam, en ik kon mij niet voorstellen dat ze een dergelijk risico zouden nemen door mij een opgeknapt wrak te verkopen. En die gedachte klopte gelukkig ook. De volgende ochtend had ik al een antwoord en ook zij waren heel erg geschrokken van het verhaal en de foto's. Uiteraard is per direct de koopovereenkomst ontbonden...

... en gaan ze op zoek naar een andere FJR die wèl 100% schadevrij is. Dat gaan ze mij verzekeren dus dat komt wel goed. Ook gaan ze aan de slag om de fraudeur in de kraag te (laten) pakken. Er zit dus nog wel een staartje aan. Er is dus wel een kleine kans ontstaan dat ik onze eerste clubrit van 2010 misschien zal moeten missen. Aan de andere kant heb ik weer wat te doen tijdens het bezoek aan de Utrechtse Motorbeurs. Wie weet zie ik daar wel iets heel lekkers...

Super-toeval??

Natuurlijk bleef ik niet stil zitten en struinde het internet af naar een andere FJR, zij het met iets bijgestelde wensen want een mooie FJR vinden met een lage kilometerstand èn een prijs die binnen mijn budget ligt, blijkt best lastig te zijn. Er worden relatief vaak schademotoren aangeboden en dat is prima wanneer jezelf erg handig bent en een brede onderdelenkring tot je beschikking hebt, maar ik dus niet. En mocht ik extra goed willen opvallen, dan is het zelfs gewoon mogelijk om een afgeschreven ambulance-motor te kopen! Nee bedankt, ik heb niet direct haast en zoek dus nog even door...

Bij het zien van een aantal bedrijfsnamen (ik zal hier geen namen noemen), gaat meteen het alarm af, oppassen dus ondanks de mooie teksten en beloofde garantie. Wie zich met enige regelmaat op bijvoorbeeld het motorforum begeeft, komt zo heel wat te weten. Of gewoon een bedrijf wat je niet kent, kun je natrekken door simpelweg op internet te zoeken naar motordealer, ervaring en recensies. Wanneer 20% van alle motorrijders actief is op het internet, voor z'n/d'r mening uitkomt, zich niet laat afschepen en zich niet laat intimideren, beschik je zomaar over ruim 100.000 schriftelijke ervaringen. Of je maakt het jezelf nóg gemakkelijker en klikt op Motor- & Dealerrecensies of op Dealerinfo.

Totdat ik een donderdagavond op de website van BMW-dealer Mofra in Rijen stuitte: grijze FJR1300A (met ABS dus) uit april 2003 met 34000km op de teller, voorzien van zijkoffers, topkoffer, ABS, crashpads, Xenon-verlichting en handvatverwarming. Dat alles voor een prijs van "mijn vorige" in kale uitvoering! Er was ruim voorzien in foto's vanuit alle hoeken dus zo kreeg ik wel een hele aardige eerste indruk van de motor. Dus meteen de hele zooi inclusief de contactgegevens uitgeprint en mezelf voorgenomen om de volgende dag even te informeren. Diezelfde volgende dag ontving ik van m'n dealer het bericht dat ze een andere FJR voor mij hadden gevonden, dus hen meteen gebeld en een afspraak gemaakt om deze te gaan bekijken en bevoelen. Ook had ik gevraagd om een aantal foto's dus die kreeg ik vrijwel direct toegestuurd. Hé, dat ziet er net zo strak en compleet uit als die bij Mofra. Zoek de verschillen;

Oja, Mofra... Die wilde ik ook nog even bellen, natuurlijk niet de uitdraaien bij de hand dus hun website geraadpleegd. Helaas was 'ie al van de site gehaald en met het geplande belletje bleek 'ie inderdaad alweer verkocht te zijn. Nóg maar eens die foto's van Mofra met die van JVS bekeken en ja, zelfs een loep werd erbij ter hand genomen. Erg veel overeenkomsten eerlijk gezegd. Met de bezichtiging weet ik meer...

Judgement Day

Ondertussen is het Valentijsdag wat dus betekent dat de andere motor gisteren is bekeken en bevoeld. En ja... Het is dezelfde motor want alles klopt, zelfs tot aan het kapotte standlichtje linksvoor! Toeval bestáát dus!

Met ingetogen enthousiasme en het verstand op wijsheid, heb ik van de rust-in-de-tent uitgebreid gebruik gemaakt en de motor vanuit alle hoeken op me laten inwerken en gekeurd, in willekeurige volgorde overigens;

  1. De eerste indruk wordt geleverd door het smoelwerk, niet te lief en niet te agressief (wist ik al, maar toch...).
  2. Vervolgens kwam de 3-delige kofferset aan de orde: bevestiging, vergrendeling en gebruiksgemak. Erg simpel en solide.
  3. Daarna werd de achterpartij bekeken: erg strak-in-de-lak compleet met indrukwekkende boordkanonnen. Héérlijk...
  4. We stoten door naar de voorkant: forse remschijven, bijgestaan door ABS en ook dat ziet er nog als nieuw uit.
  5. De 2-delige buddy wordt verwijderd en het subframe ziet eruit zoals dat moet: schoon en droog. Bovendien een handig bakje voor het standaard boordgereedschap en een slot.
  6. We gaan op de knieën en de achterbrug en -vering wordt ontleden: ook niets vreemds, behalve dat hij paars is. Ook ontbreekt de hendel van de voorveerspanning (soft <> hard). Toch een beetje vreemd dus (maar wel lekker). Hoogstwaarschijnlijk betreft het hier een Hyperpro-demper, een zwaardere en progressieve veer die vaak gekozen wordt voor veelvuldig duo-gebruik. En alles straalt comfortabel duo-gebruik uit. Dit wordt nog teruggekoppeld.
  7. Ik neem plaats op de buddy en laat de onderdelen even op me inwerken. De hotgrips (handvatverwarming dus) is netjes via het contactslot geschakeld zodat je geen kans loopt op een lege accu, wanneer een lolbroek je hotgrips activeert op je geparkeerde motor. Verder zien we een mooi rubber RAM-balletje zodat ik mijn GPS rechtstreeks er op kan klemmen (RAM-systeem). De rest van de onderdelen is mij wel bekend.
  8. In de handleiding had ik gelezen dat vanaf bouwjaar 2003 de koplampen middels twee knoppen in hoogte versteld kunnen worden. Dat wilde ik natuurlijk zien dus toverde ik wederom mijn Maglite-LED-zaklampje tevoorschijn om de handel bij te lichten. Ook de verkoper vond dat reuze interessant, vandaar een actie-foto. Oja, knoppen gevonden...
  9. Aangezien al mijn wensen met deze FJR ingewilligd zijn, restte mij nog één ding: een goed beugelslot, en wel eentje die ik altijd bij me kan hebben in de daarvoor bestemde ruimte: onder de buddy. Dus doe er een slot bij en we hebben een deal...
  10. Natúúrlijk werd de deal gesloten!! Dus uiteraard even een trotse René op zijn FJR...

Mijn vrouw heeft tig foto's geschoten, waarvan ik er tien heb gematched met de beschreven punten hierboven. Om de hele fotoshow te zien, kost het je iets meer dan een minuutje... Tip: om bij de eerste foto te beginnen, druk je op de F5-toets zodat de beide fotoseries opnieuw gestart worden (werkt meestal wel).

Nee hoor, het verhaal is nog niet uit. Tijd om de motor op te gaan halen! (volgende pagina)

Biltse Motorrijders Vereniging
RPO Webdesign (© 2011)
--- KvK 54971616 ---

Deze website maakt gebruik van cookies, zie hiervoor onze Privacyverklaring.