Zoals de trouwe bezoekers van de BMV-site en lezers van sappige verhalen zoals mijn "Motor-switch"-reeks weten, ben ik vorige jaar (betalend) lid geworden van de FJR Club Nederland, die op 31 mei 2002 is opgericht tot een officiële club, met een officieel logo wat zelfs door Yamaha Nederland is goedgekeurd. Kost wel wat natuurlijk en dan dien je ook nog ieder jaar opnieuw in de buidel tasten (25 Euro per jaar - exclusief clubblad). Tsss, 't moet niet veel gekker worden... Bij de BMV krijg je voor hetzelfde geld tenminste nog 4x per jaar een mooi clubblad toegestuurd...
Maar goed, aan de andere kant heeft het FJR-clublid zijn, mij behoed voor een gigantische miskoop (zie "Motor-switch deel 2"). Dus dat lidmaatschapsgeld is peanuts voor de komende "tig" jaren. Op het forum in het afgeschermde deel wat alleen toegankelijk is voor echte clubleden, werd deze clubdag reeds enige tijd geleden aangekondigd onder de naam "Hyperpro-meeting". Ik had mezelf al snel hiervoor opgegeven want een snelle motor moet ook perfect afgestelde vering hebben. Bovendien een mooie gelegenheid om een heleboel nieuwe gezichten te kunnen gaan koppelen aan de forumnamen want weet ik veel wie bedoeld worden met Vlerk, Noppie en Zwartepanter.
Zaterdag 27 maart 2010. Piet heeft beloofd dat het een overwegend droge dag gaat worden, wel winderig maar daar heb ik zowiezo altijd wel wat last van. En op de motor merkt je omgeving dat toch niet. Tenzij de achterligger aan het kleven is, dan is de kans groot dat 'ie wel wat ruikt. Eigen schuld. Afijn, om half elf reed ik Culemborg City uit op weg naar Alphen a/d Rijn. Gewoon via de snelwegen A2 en A12, en de rest via de N11 van Bodegraven naar Alphen. Mooie vierbaansweg trouwens. Snel ook. Ja sorry, m'n gashendel schoot uit vanwege hier en daar oneffen wegdek. Flitsen ze daar ook?... Iets over elf arriveerde ik bij Hyperpro Suspension Technology - Service Center. En voor wie het echt weten wil: Eikenlaan 261G, 2404 BP Alphen aan de Rijn (0172-417171) alphen@hyperpro.com / www.hyperpro-services.nl. Reclame? Nee hoor, een goed adresje mag je nooit geheim houden... Overigens heeft Hyperpro meerdere Service Centers in Nederland, kijk hier wáár...
Ik was niet de eerste en ook niet de laatste (wel één van de laatsten overigens...), maar deel 1 van de uitgebreide theorie had ik gemist. Gelukkig had ik al een tijdje geleden het één en ander gelezen op hun website. Even een verkwikkend bakkie koffie, wat handen schudden, even poseren bij mijn motor op verzoek van de FJR-clubfotograaf en deel 2 van de theorie (hoe een veer in elkaar steekt o.a.) ging weer van start. Veringspecialist Bas onderwees op een perfecte wijze die voor de gemiddelde motorrijder te volgen is, goed articulerend, prettig tempo en met fysieke voorbeelden. Snap je het niet, dan mag je voelen. En dat lieten velen zich geen tweede keer zeggen. Er werd heel wat afgevoeld.
Veel vooroordelen werden ook op deskundige wijze de kop ingedrukt. Zo denkt vrijwel iedereen dat, wanneer bijvoorbeeld de voorvork wat slapjes aanvoelt, dit kan worden verholpen door de voorveerspanning te verhogen. De veer voelt hierdoor inderdaad steviger aan, echter komt de voorkant wat hoger te staan doordat het voorwiel met meer kracht omlaag wordt geduwd. Als je doordenkt staat de voorvork iets meer onderuit waardoor de motor in snelle bochten juist moeilijker is in te sturen, kost meer overtuiging terwijl in langzame bochten de motor juist makkelijker in de bocht valt: het "chopper"-effect. Maar het verhogen van de voorveerspanning heeft nóg een belangrijk nadeel: het verkleint de bruikbare veerweg die je bij hard remmen op oneffen wegdek al tekort kan komen. Het voorwiel gaat door gebrek aan veerweg stuiteren, waardoor de band steeds heel even het wegcontact verliest waarbij er dus geen remkracht kan worden benut. Je remweg wordt een flink stuk langer, die je misschien niet eens hebt.
Een veel betere oplossing is het toepassen van een stevigere veer waardoor je de voorveerspanning op minimaal kan houden en de veereigenschappen beter kan regelen met de in- en uitgaande demping. Bas heeft laten zien (en voelen) hoe je op een eenvoudige manier al een erg goede en dus veilige veerafstelling kan krijgen. Soepele vering voor zowel korte als lange oneffenheden, harder onderin en een combinatie van in- en uitgaande demping zonder nadeining. Soms is het met een iets dikkere olie mogelijk de afstellingen te perfectioneren, toegespitst op het soort gebruik. Ook de achterveer (demper genoemd) heeft vaak dezelfde mogelijkheden van instellen.
Na deze uitleg ging Bas bij iedereen die dat wilde, de vering testen en afstellen. En ondanks dat het allemaal FJR's waren, werd de ene FJR net weer ietsje anders afgesteld dan de andere. Mijn FJR blijkt wel vervangingsveren in de voorvork te hebben, van een goede kwaliteit, maar geen Hyperpro's. Ook kon Bas voelen dat de olie al wat ouder is en bij de volgende grote onderhoudsbeurt vervangen mag worden. Qua afstelling was 'ie perfect in balans. Toen ik vertelde dat ik weer regelmatig met een duo wil gaan rijden, adviseerde hij me dat het erg zinvol is om een verhogingsset bij de demper toe te passen. Hierdoor staat de motor bij solo-gebruik wat verder voorover waardoor 'ie wat makkelijker en sneller (sportiever) is te sturen, en bij duo-gebruik zakt de achterkant wat verder in wat de stabiliteit vergroot, terwijl hij blijft sturen zoals 'ie standaard was, dus goed. Nou, als Bas dat adviseert, doen we dat dus gewoon. Het is een kleine ingreep en kan diezelfde middag geregeld worden. Bovendien krijg ik een forse korting waardoor de prijs bijna de helft is van de normaal gehanteerde prijs. Dus toen ik de 50 Euro afrekende, gaf ik een tientje extra voor de fooienpot. Tja, zo'n service is me wel wat waard.
Even proefzitten na de ingreep en jazeker, hij zit ietsje hoger. Duidelijk merkbaar. Maar Bas garandeert mij dat de grootste verrassing nog gaat komen: het stuurgedrag. Mijn collega-FJR-rijders heb ik maar even gezegd, dat wanneer zij mij vandaag niet meer terug zien, dat de proefrit geslaagd is. En ze zagen me niet meer terug... Wat een wereld van verschil zeg! Stuurt licht, direct en zo strak als een scheermes. Het ís dat ik nog een paar boodschapjes voor m'n vrouw moest doen, maar anders blééf ik er op rijden. Wow! Een zeer geslaagde dag en eenmaal de motor in z'n hok, kan ik bijna niet wachten totdat ik 'm weer er uit mag halen...
Tot slot nog even een foto-impressie van een enerVERENDE dag (toepasselijke woordspeling)...
Hyperpro... Bedankt!!
Verbeteringen aan mijn FJR... (volgende pagina)