FJR-dingetjes

Al doende leert men

Wanneer je eenmaal een andere motor onder de kont hebt, is het wel zo logisch dat je zo vaak mogelijk kilometers wilt maken. Uiteraard omdat motorrijden je hobby of zelfs een regelrechte passie is, maar ook omdat je hierdoor de motor zlf in al haar facetten goed leert kennen. Verreweg het belangrijkste zijn de rijeigenschappen van het beessie: de acceleratie en minstens zo belangrijk de remvertraging, de grip op verschillende wegdeksoorten en onder verscheidene weersomstandigheden, en de stabiliteit, koersvastheid en stuurgemak op zowel lage als hoge snelheden. Daarnaast is het natuurlijk ook wel handig als je weet waar ieder knopje en elke schakelaar voor dient en wat alle informatie op het dashboard en de waarschuwingslampjes betekenen.

Na 5 jaar FJR-ren...

... en 37.000 plezier-kilometers verder, is het gevoel gelukkig nog steeds hetzelfde als tijdens de eerste kilometer: Wat is de FJR1300 toch een fantastisch fijne motorfiets! Geen slag verkeerd in het blok, smeug tot en met en rete-snel als het nodig is, en het ABS heeft mij al meerdere malen behoed voor een uitglijder op onverwacht glad wegdek. Ondanks dat mijn FJR behoorlijk compleet is gemaakt met verstandige accessoires en upgrades door de eerste eigenaar (zoals een originele 3-delige kofferset, Pilot bi-xenon koplampen, Bike Design crash protectors, Daytona handvatverwarming en een Hyperpro schokdemper), bleef er toch nog wat ruimte over voor extra verhoging van mijn eigen comfort, vertrouwen en veiligheid. Hieronder staan een aantal van mijn eigen aankopen beschreven ter info (de meest recente bovenaan)...

2016

Geen meter gereden

Tja, hoe zuur kan het zijn om vlak voor de start van het toerseizoen, geveld te worden door reuma. Zoals gebruikelijk was mijn FJR er helemaal klaar voor en stond bij wijze van spreken al in de startblokken om in 2016 weer eens lekker wat kilometers op de teller erbij te gaan zetten. Helaas ging 'm dat niet meer worden en enkele maanden later werd er een nieuw en goed thuis voor de Yamaha gezocht, en met succes.

2015

Regelmatig onderhoud = kostenbesparend

Geld uitgeven om geld te besparen... Klinkt onlogisch maar is zeker waar. Naast de bekende olieverversing en de bandenspanning op het juiste peil houden (zwaarder sturen duidt meestal op een te lage spanning, behalve gevaarlijk ook extra slijtage!), worden sommige onderdelen domweg vergeten of steeds weer min of meer bewust overgeslagen. Controleer de vernieuwingsinterval van alle vloeistoffen, vetten en lagers wat in de onderhoudstabel in de gebruikshandleiding staat vermeld. Check op de facturen wanneer de meest recente vernieuwingen zijn gedaan en bepaal wanneer het weer moet gebeuren.

Mijn FJR wilde ik lekker verwennen met nieuwe motor- & cardanolie en koel- & hydraulische vloeistoffen dus hiervoor had ik met een ander lid van de FJR Club Nederland (Peter) een date. Eind april 2014 had ik bij hem al een nieuwe set originele voorremschijven & -blokken laten monteren voor meedere redenen (zeer goede ervaringen van anderen, gezelliger en 100km bochtige binnendoorwegen als aanrijroute) maar vooral stukken beter betaalbaar dan bij de reguliere motorzaken waar het uurtarief van 60 Euro normaal schijnt te zijn. Voor mij is de crisis wederom toegeslagen dus bespaar ik waar mogelijk. Zoals de winterstalling die veel motorzaken aanbieden tegen een gunstig tarief: sinds enkele jaren hou ik 'm gewoon thuis waarmee er jaarlijks 150 Euro wordt bespaard.

Afijn, om kwart voor negen reed ik Culemborg uit het mistige landschap in. Afgezien van het matige zicht, de zonsverduistering die zich tussen half tien en half twaalf in ieder geval niet zou laten zien, de vlagerige wind en de uitstekend koelende rijwind van 3 graden Celsius, was ik toch in m'n nopjes. Het gekozen traject was verkeers- en flitspaalarm. Maar nog veel belangrijker: het was droog EN ik had handvatverwarming! Exact vijf kwartier later zat ik met m'n eerste bakkie koffie in de hand en de laarsneuzen bij de straalkachel. Een half uurtje later werd m'n motor onder handen genomen op de punten;
- koelvloeistof was al minimaal 4 jaar oud want het was groen gekleurd (sinds 2013 zacht roze),
- remvloeistof (voor- en achterrem) was aan vervanging toe (hygroscoop toont geel),
- koppelingsvloeistof was slechts licht vervuild,
- motorolie zag er ook normaal vervuild uit,
- cardanolie zag er nog best goed uit.

Twee uur arbeid, een bak koffie, wat geouwehoer en een fractioneel lichtere geldknip later was ik weer op weg naar huis. Uiteraard via een mooie omweg, niet voor het uitzicht want het was nog steeds zwaar mistig en koud genoeg voor de handvatverwarming, maar voor een intensieve inwerking van de nieuwe vloeistoffen. De koppeling is iets directer te bedienen en grijpt door de andere motorolie ook wat soepeler aan, de remhendel & -pedaal voelen wat harder aan en zijn dus ook beter te doseren, en het motorblok loopt "gesmeerd". Kosten: 180,00 excl. fooi.

Controle en lagersmering linksysteem

Hiervoor wordt nog een date geregeld met een ander FJR-clublid... ;-)

2014

Zadel verstevigd

Onderaan deze pagina had ik eerder al beschreven op welke manieren je langer en comfortabeler in het zadel kunt blijven zitten. En met het buitenlandweekend in zicht, moest het nu gaan gebeuren: het doorhakken van de knoop. Dacht ik eerst nog aan het AirHawk-luchtkussen, is het dus niet geworden vanuit esthetisch en praktisch oogpunt (het oogt gewoon niet mooi en waar laat je het als je 'm uit je eigen zicht parkeert)... Na wat zoekwerk naar ervaringen o.a. binnen mijn andere motorclub (FJR-club Nederland), heb ik Tijger Leathers in Den Haag gemaild en het probleem voorgelegd. Meteen de ochtend daarop werd ik al gebeld en een zeer prettig en informatief gesprek was het resultaat, dus direct een afspraak gemaakt en wel 4 juni... Inderdaad, 2 dagen voorafgaand aan het clubweekend.

Prachtig weer behalve op 4 juni natuurlijk: frisse buien en een forse wind. Toch best veel veranderd in de wijk Voorburg / Spoorwijk sinds m'n diensttijd dus was wel blij dat ik de Garmin had meegenomen. Rond 14:00 uur arriveerde ik en onder het genot van een goede bak koffie werden nogmaals mijn wensen en opties doorgenomen. Eigenlijk wilde ik ook een mooi nieuw kunstleren alligatorvelletje er op hebben, maar het oude dekzeil was nog helemaal gaaf waarbij de gesealde naden er ook nog prima uitzagen en ik kreeg het advies om eerst maar een tijdje te testen. Wanneer de nieuwe zit helemaal naar wens is, kan er desgewenst alsnog een nieuw stofje worden gespannen. De losse duo-zit blijft zoals die is aangezien er toch vrijwel nooit iemand achterop zit. Bovendien is de zit van een duo heel anders en is ook hier steviger schuim vaak niet wenselijk. Erg verfrissend zo'n eerlijk advies wat duidelijk is gericht op tevreden klanten in plaats van zoveel mogelijk omzet. Dat maak ik niet zo heel vaak mee eigenlijk.

De oude schuimlagen werden verwijderd en nadat de stevigheid van het nieuwe schuim was bepaald, werden de nieuwe lagen op maat gesneden, ingepast, bijgesneden, aan elkaar gelijmd en verder bijgewerkt. Na de tweede bak koffie, was het tijd voor een korte proefzit en het blijft altijd een beetje gissen natuurlijk, maar het voelde goed aan de billetjes. Dus werd de afwerking in gang gezet en het oude velletje er weer overheen gespannen, tot in de perfectie. De terugrit naar huis heb ik iets langer gemaakt dan nodig want het zat zo lekker. Tijdens het clubweekend was het een verademing om probleemloos alle dagen te kunnen rijden zonder noemenswaardige irritaties. En een hardere zit vergemakkelijkt de ventilatie van het zitvlak doordat je niet meer wegzakt in het zachte schuim. Al met al een goed bestede 90,00.

2013

Nieuwe GPS

Zoals elders op deze website valt te lezen (Diversen - GPS) stamt mijn destijds kakelverse Garmin StreetPilot 3 uit 2003 en was zo ongeveer wel het neusje van de zalm. Maar dat was toen. Ondertussen hebben de wegenbouwers niet stil gezeten waardoor de SP3 tweemaal een vrijwel kostenloze kaartupdate heeft gehad en ik momenteel beschik over versie 2009, die inmiddels ook weer aardig verouderd is aangezien afgelopen seizoen een aantal clubritten over niet-bestaande wegen voerde, althans, als ik mijn navigatie-apparaat moest geloven. Bovendien blijk ik te beschikken over een mobiel aquarium zodra het stevig regent en schiet de processorsnelheid voor kaartverversing en herberekening nu echt tekort. Een koffiepauze van 5 minuten is prima maar niet 23 keer per uur. Schiet niet op zo. De hoogste tijd voor een nieuwe GPS dus!

Maar naast het regelmatig vernieuwende kaartmateriaal (zo'n 4x per jaar) gaat ook de techniek met rasse schreden vooruit. Een moderne GPS is veel meer dan alleen een navigatiehulp. Tegenwoordig lijkt het de gewoonste zaak van de wereld te zijn wanneer je je helm verbindt via Bluetooth met je GSM, PMR of intercom, de GPS jou de route-instructies toont als OSD op je binnenvizier, ondertussen volledig automatisch een full-HD opname maakt van die lekkere slingerweg of risicovolle inhaalactie en ook nog even je dealer interactief op de hoogte brengt dat jouw motorfiets binnenkort een kleine beurt nodig heeft. Nog even en de Pizzahut informeert je via de GPS over jouw favoriete pizza die nu in de aanbieding is en desgewenst kan er direct koers gezet worden naar het dichtstbij zijnde afhaaladres terwijl ondertussen de GPS je partner middels een SMS op de hoogte brengt dat jij dit keer voor een culinair hoogstandje zorgt...

Gelukkig kan ik wel lekker koken en ben echt niet op zoek naar al die poespas, maar gewoon naar een GPS die extreem goed doet wat 'ie moet doen: navigeren. Uiteraard gaat het weer een Garmin worden want de SP3 heeft het al met al toch een respectabele 10 jaar volgehouden, en aangezien hij nog steeds functioneert (zolang het droog blijft) mag 'ie z'n pensioen doorbrengen in mijn micro-koekblik. Een aantal modellen passeerden de revue zoals de 278C en een 2820 maar zijn alleen nog tweedehands te vinden en dan ook nog voor heel stevige bedragen. Al snel kwam ik terecht in de populaire Zumo-serie die uit 5 leverbare modellen bestaat: 210, 220, 340LM, 350LM en 660. Allemaal hebben ze zo hun voor- en nadelen wanneer je ze met elkaar rechtstreeks vergelijkt. Ik wil het brede scherm behouden en daarmee vallen de 210 en 220 meteen weg. Verder vind ik kaartmateriaal van heel Europa prettig zodat je niet nog eens extra geld moet investeren wanneer je eens wat dieper Europa induikt, waardoor de 340LM ook weg valt. Blijven nog over de 350LM en de 660. De duidelijkste verschillen;

Zo op het eerste oog pakt de Zumo 660 de winst hoewel de Zumo 350LM toch zeker geen verkeerd figuur slaat. Het ligt er maar helemaal aan welke punten voor jou het zwaarst wegen. Zelf zal ik de GSM- en muziekfunctie niet gaan gebruiken en dan is het zonde om er wel voor te betalen. De voor mij belangrijkste wegingspunten zijn snelheid, instellingen en gebruiksgemak (na het lezen van praktijktestverslagen van daadwerkelijke gebruikers). Zo blijkt dat de 350LM niet goed overweg kan met het alom vertrouwde routeprogramma MapSource, en dat de overstap naar BaseCamp noodzakelijk is. Ok, het zal wel weer even wennen zijn omdat een aantal handelingen geheel anders gaan maar BaseCamp is wel weer veel moderner en biedt ook veel handigere functie's die je gewoon duidelijk miste in MapSource. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 350LM waarmee ik de komende tien jaar prima vooruit kan. Bovendien kan ik de hele winter lekker stoeien met BaseCamp zodat ik eind maart bij de Openingsrit goed beslagen ten ijs kom...

2012

Tweetonige toeter

Standaard heeft de FJR twee standaard claxons die samen een lullig geluidje produceren waar een kip de hik nog niet van krijgt. Mijn FJR daarentegen mist het tweede exemplaar en moet het doen met slechts n standaard claxon, dus je begrijpt wel dat situaties waarin het geoorloofd is te claxonneren, het claxonneren op zich geen enkele reactie van de desbetreffende tegenpartij teweeg brengt. Maar drin gaat verandering komen, heheheh... Ik heb namelijk gekozen voor zowel indruk als geluidsdruk als kwaliteit, oftewel voor de Stebel TM80/2, een prachtig klinkende tweedelige set electromagnetische toeters die menig trommelvliezen laat klapperen (ng een voordeel van het dragen van gehoorbescherming op de motor). Kosten: 50,00.

2011

Aanpassingen?

Nu moet ik heel diep graven in m'n bovenkamer maar nu ik het zo bedenk is er in 2011 eigenlijk helemaal geen reden geweest tot klagen. Echter wel heel wat gefoeter op de verkeerde weersomstandigheden op de verkeerde momenten...

2010

Schuifpui

Een aantal priv-toeren, BMV-ritten en de Buitenland-4-daagse naar de Harz verder, had ik de volgende upgrade bedacht. Met name tijdens langere snelwegstukken irriteerde ik me bovengemiddeld aan de turbulentie die de standaard ruit veroorzaakte. Ondanks een extreem comfortabel electrisch verstelsysteem, gaf geen enkele stand een acceptabel resultaat en vanaf zo'n 110 km/u leek het wel alsof ik leed aan Parkinson, z duwde en trok de luchtstroom tegen en aan m'n helm. Aan de helm zlf lag het zeer zeker niet, want zowel bij het staan op de voetsteunen (volle luchtstroom) als bij het platliggen op de tank (volledig uit de wind) was het heerlijk rustig om en in de helm. Vervolgens struinde ik het internet af op zoek naar de beste oplossing zonder afbreuk te doen aan de mooie lijnen van de FJR. Het FJR-clubforum bood het verlossende antwoord: een andere ruit. Nu zijn er talloze leveranciers van ruiten in alle vormen, maten en kleuren en in idem dito prijsklassen, werd het er niet veel duidelijker op. Ik was eigenwijs (nog steeds overigens) en ging voor de directe aanpak: rechtstreeks bij de fabrikant, persoonlijk advies en maatwerk - en een bijpassende prijsklasse maar dat had ik er graag voor over.

Op 5 augustus reisde ik samen met vrouwlief als duo, af naar Schurgers Design in Cruquius. Ik moest wel even goed kijken waar dt nou weer precies ligt, maar de GPS maakte het ons wederom gemakkelijk. Daar aangekomen natuurlijk eerst een bakkie koffie/thee, het probleem besproken en omdat ongewenste turbulentie bij langere rijders een bekend euvel is van vooral de eerste twee generaties (te kleine ruit), heeft Schurgers vrijwel altijd een aantal ruiten voor de FJR op voorraad. Mij werd de n na hoogste ruit geadviseerd en deze werd in no-time gemonteerd zodat wij ermee konden proefrijden. Al meteen bij het wegrijden "voelde" het anders en dat gevoel werd eenmaal op de snelweg extreem benadrukt. We begonnen met de laagste stand en met een gangetje van 130, schoof ik de ruit omhoog. WOW!! Standje midden gaf heel veel rust en we konden zelfs de uitlaatroffel goed waarnemen, standje driekwart hield zelfs m'n vrouw uit de wind en op standje maximaal kon je bij wijze van spreken een krantje lezen. Na ruim een uur arriveerden we weer bij Schurgers en mijn brede glimlach behoefde geen uitleg. De standaard ruit ging als rugprotector bij m'n vrouw mee terug en de factuur werd via e-mail verstuurd en mocht dus via overschrijving betaald worden. Kosten: 235,00.

Wiellood

In mei heb ik heel wat kilometers gemaakt en zodoende leerde ik de motor ook heel wat beter kennen. En dan gaat de snelheid vanzelf wel wat omhoog. Hierdoor ontstond een technisch euvel, niets ernstigs maar wel heel oncomfortabel. Vanaf 160 km/u nam de vibratie in het stuur progressief toe, bij 180 werd het ronduit irritant en bij 200 werd het wel heel erg onprettig en kreeg ik het gevoel alsof de voorpartij ieder moment los kon schieten. Dus snel de "oude" Jan van Sommeren gebeld of ik even aan kon komen (geen probleem uiteraard). Binnen vijf minuten was het probleem gelokaliseerd: verkeerd gewicht n geplaatst wiellood (van vr de aankoop). Het wiel werd dus opnieuw gebalanceerd en voorzien van de juiste hoeveelheid wiellood n op de juiste plek geplakt. De testrit naar huis was er helemaal niets meer te merken van foute trillingen en bij 220 "op de teller" vond ik de test wel geslaagd, met behoud van het rijbewijs. Een grote verbetering voor een klein prijsje. Kosten: 0,00.

Retro-reflectie

In april liet ik 'm aan twee zijden bestickeren met professionele retro-reflectie, exact dezelfde tape die bij de hulpdienstvoertuigen wordt gebruikt vanwege de kwaliteit van de tape, de reflectie-efficintie en de gegarandeerde levensduur van 8 jaar: 3M ScotchLite 580E-serie. Je kan natuurlijk ook zelf ergens soortgelijke tape kopen en met wat meet- en knipkunst het op je motor plakken, dan ben je voor enkele tientjes klaar. Zo heb je binnen de 580E-serie het bekende 3M Black ScotchLite wat je vooral bij toermachines op de top- en zijkoffers ziet zitten. Ondanks dat dit zonder twijfel de mooist denkbare oplossing is (overdag onzichtbaar, bij duisternis wit reflecterend), heb ik voor iets anders gekozen omdat retro-reflectoren aan de achterzijde van een auto of motor rood moeten zijn. Omdat er naar mijn weten in het voertuigreglement niet duidelijk wordt of retro-reflecterende tape ook tot de groep retro-reflector behoort, heb ik de meest veilige optie gekozen. Dus voorzijde witte reflectie en achterzijde rode.

Er bleek een reclame- en beletteringsbedrijf in mijn buurt te zitten, op 5 minuten lopen nota bene (of 30 seconden per motor) dus ik koos uiteraard voor het laatste. Een afspraak was snel gemaakt, het ontwerp werd besproken en ter plekke getekend, de best geschikte soort tape en kleur kon worden gekozen en het geheel werd uiteindelijk gesneden met een snijplotter. Het bevestigen is toch een zeer nauwkeurig klusje, temeer omdat je zonder moeite luchtbellen vangt of bij het gladstrijken de boel wat verschuifd zolang de lijm niet is uitgehard. Daarna nog even ruim een half uur wachten onder het genot van een bak koffie en wat geouweh... om vervolgens het resultaat te bekijken. Exact zoals ik dat in gedachten had: kleurnummer 580E-85 in driehoek-vorm op de spiegels (witte reflectie voorzijde) en 580E-82 in naar buiten wijzende chevronstrepen op beide achterste zwarte panelen van de zijkoffers (rode reflectie achterzijde). Sindsdien ervaar ik alleen maar positieve effecten op mijzelf hiervan en word ik meestal "gezien". Kosten: 60,00.

RVS radiatorbeschermer

Naast dat dit op de meeste motoren ook nog heel aardig "smoelt", voorkomt dit voorzetscherm ook de verwoestende steenslag aan de lamellen van de radiator. Beschadigde lamellen zorgen voor een lagere koelingscapaciteit en meestal ook een lekkend systeem. Dus een hetere motor wat weer tot extra slijtage leidt, nog afgezien van de agressieve eigenschap wat koelvloeistof heeft op vele onderdelen van je mooie motorfiets. Een gereviseerde radiator kost vaak al enkele honderden Euro's, voor een nieuw exemplaar kun je een kleine duizend aftikken.

Een lid van de FJR Club Nederland liet deze speciaal op bestelling fabriceren en ben ik op een koude zaterdagochtend naar zijn lokatie afgereisd om het te laten installeren. Inmiddels is deze in de volksmond geroemde versiering "Noppie Special" niet meer leverbaar. Kosten: 30,00 (?).

Verhogingsset

Slechts 3 weken nadat ik de FJR had opgehaald, heb ik op 27 maart een verhogingsset laten monteren tijdens de FJR-clubdag bij Hyperpro Suspension in Alphen a/d Rijn. Het klinkt erg luxe maar in feite vervang je alleen de "dogbones in het linksysteem" (= verbindingsstangen tussen twee aluminium gietstukken waarin de demper is opgehangen) door iets kortere exemplaren waardoor de achterkant enkele centimeters wordt verhoogd en zodoende een directer stuurkarakter heeft. Bovendien creer je tevens iets meer veerweg wat vooral handig is met een duo. Zonder club- en groepskorting ben je hiervoor nog geen 100,00 kwijt, ik betaalde overigens de helft.

Binnentassen

In januari - nog voordat ik 'm berhaupt had - was mijn eerst aangeschafte accessoire een binnentassenset voor de zijkoffers. Niet om de bagage te beschermen tegen vocht want de koffers zijn echt 100% hoosbui & slagregen-bestendig, maar vanwege de holle vorm van de deksels waarmee veel ruimte verloren gaat. Door gebruik te maken van binnentassen die exact de contouren volgen van de bagageruimte, kun je vrijwel de complete 30 liter per koffer benutten n je weet zeker dat de zorgvuldig gevulde tassen ook daadwerkelijk nog in de zijkoffers passen. En eenmaal op je bestemming aangekomen hoef je niet angstvallig voorzichtig (bang voor een krasje) je koffers naar de kamer te zeulen (want zelfs lege koffers wegen ook nog de nodige kilo's). Zowel tijdens de club-4-daagse naar de Harz als het Saarland heb ik genoten van hoe simpel soms het leven kan zijn. Tasjes inpakken en hoppatee samen de koffers in. Ok, wel even goed opletten dat bij het sluiten van de kofferdeksels er niets tussen zit, maar als je het gewoon netjes doet is het zo gepiept en dicht is dicht. En bij het hotel uiteraard hetzelfde ritueel maar dan in omgekeerde volgorde. Simpel en stijlvol.

De set bestaat uit 2 binnentassen van stevige scheurvaste op Cordura lijkende stof, is ieder voorzien van een zijvak, een mesh-binnenvak en een brede bovenklep met metalen ritsen, draaggrepen en een losse schouderband. Uiteraard is het merk en type als stiksel duidelijk op de zijkant vereeuwigd. Kosten: 70,00 (origineel genoeg) via Bike Spare Parts.

Wensenlijst

Hyperpro verenset

Aangezien mijn FJR reeds voorzien is van een Hyperpro schokbreker en de voorkant nog wat voor verbetering vatbaar is, zal er ergens dit jaar een voorvork-verenset worden aangeschaft (art.nr. SP-YA13-SSA008). Hiermee zal het duiken bij remmen sterk verminderen en tegelijkertijd het wegcontact op oneffen wegdek verbeteren, wat uiteraard allemaal prettiger aanvoelt en de veiligheid weer ten goede komt. Kosten: 400,00.

Beter regelbare handvatverwarming

Ondanks dat de huidige versie me nog in de meeste gevallen bevalt (ik heb het op de "VX" 11 jaar lang znder moeten doen, dus waar zeur ik over...), zal deze toch t.z.t. vervangen gaan worden door eentje met mr verwarmingsstanden of geheel traploos regelbaar. Momenteel heb ik de keus uit twee standen: opstartstand (2 x 24 Watt) en continuestand (2 x 7,5 Watt). De opstartstand mag "officieel" slechts 5 minuten gebruikt worden maar wanneer het echt fris is, laten de meeste eigenaren 'm gewoon op deze stand staan en heb je behoorlijk warme handpalmen. De continuestand (waar je 'm officieel na het opwarmen op moet zetten) is nagenoeg onbruikbaar omdat je handen tijdens het rijden sneller afkoelen dan de verwarming het kan bijbenen. Maar zolang de huidige (technisch gezien) blijft functioneren, is er onvoldoende reden om het te upgraden. Toekomstige kosten: 150,00.

Achtergrondinformatie

Zadelpijn

In de elf jaar die ik op de Suzuki VX800 heb gereden, was de gemiddelde lengte van mijn eigen toertochten zelden minder dan 250 kilometer. Op de FJR blijf ik rijden en dan zijn 400 kilometers al snel gemaakt. Maar zodra dit aantal via overwegend snelwegen volbracht dient te worden - en je in principe alleen stopt om te tanken en wat te eten - begin je al bij zo'n 300 km last te krijgen van een houten kont. Zodra de symptomen zich voor de eerste keer vertonen, is het verstandig maatregelen te nemen want het zitcomfort gaat vanaf hier met rasse schreden achteruit. En zker bij het motorrijden kun je niet of nauwelijk even lekker gaan verzitten zonder de verkeersveiligheid in gevaar te brengen of binnen no-time kramp te ontwikkelen. Voorkmen is altijd beter dan genezen. Maar hoe?

Simpel gezegd: de ene kont is de andere niet, zelfs bij identieke motoren. Daarom kan de n na 2 uur al niet meer blijven zitten en heeft de ander zelfs na een hele dag rijden nog nergens last van. Waar autofabrikanten er voor zorgen dat de voorstoelen geheel verstelbaar zijn en steeds vaker van allerlei comfortsnufjes zijn voorzien, besteedt vrijwel geen enkele motorfabrikant serieus voldoende aandacht aan de zitkwaliteit van het zadel. En dat is eigenlijk onbegrijpelijk aangezien zitcomfort voor een belangrijk deel het totale rijplezier bepaalt. Totdat dt verandert zullen wij het dus moeten doen met de onderstaande oplossingen, oplopend in kostenindicatie.

Regelmatig pauzeren. De meest eenvoudige en voordelige oplossing is regelmatig pauzeren, afhankelijk van de weersomstandigheden eens per twee uur minimaal een kwartier rust/ontspanning en daarbij tevens wat te eten/drinken. Probeer zo mogelijk ook wat te bewegen om je gewrichten weer soepel te krijgen en je zitvlak de gelegenheid te geven zich in z'n oorspronkelijke vorm terug te laten keren. Bovendien komt regelmatig pauzeren de concentratie en daarmee de verkeersveiligheid ten goede. Kosten: 0,00.

Billetjes insmeren. Huidverzorging in z'n basisvorm ter voorkoming van de volwassen variant op luieruitslag zal ik maar zeggen (gh, nit gedacht dat ik dt woord zou gaan gebruiken op deze website)... Mijn kennis op het gebied van huidverzorging reikt niet ver, maar zolang ik het maar benader vanuit technisch oogpunt komt het zo'n beetje neer op "zolang je het oppervlak maar vettig houdt, kan het niet gaan roesten". Producten die mij nu te binnen schieten zijn de blikjes Niveau en ledervet, groot genoeg om wekenlang te kunnen blijven smeren en klein genoeg om onopvallend bij je te dragen. Nu alleen nog maar een behulpzame collega-motorrijd(st)er vinden die jouw oppervlak wilt behandelen... Kosten: 10,00.

Speciale onderkleding. Een andere oplossing is wat aandacht aan je onderkleding te schenken. Zijn het vooral de naden, verdikkingen en andere oneffenheden in je kleding die voor irritatie zorgen, kun je naadloos ondergoed of de bekende wielrennersbroek al dan niet met zeemleren inlegkruis proberen. Ook is het dragen van sportondergoed (ook wel technische onderkleding genoemd) een goede optie, aangezien dit altijd vochtregulerend is oftewel transpirantievocht direct naar de bovenliggende kledinglaag afvoert en de huid dus droog houdt. Bovendien heb je keuze uit meerdere soorten voor verschillende gebruiksdoelen en isolatiewaarden bij gebruik in koude of juist heel warme omstandigheden. Kosten: 20,00 tot ...?.

Schapevacht. Een echte schapevacht kan al voldoende verlichting bieden, vooral die van IKEA schijnt de juiste dikte, structuur en kwaliteit te hebben (afm. 60x95cm, 2cm dik). Bovendien is wol vuilafstotend, slijtvast en in diverse kleuren verkrijgbaar, dus kun je het zelfs onbedoeld als mode-artikel gebruiken. Overigens ken ik maar n hardcore clublid waar je wellicht gedetailleerde info kan inwinnen over het effect van op een schapevacht zitten: Ton Patist. (NB. Wellicht ten overvloede, gelieve geen "vers schaap" op het zadel te binden...) Kosten: 50,00.

Zitkussen. Voor mij persoonlijk werkt speciale onderkleding alln niet voldoende en ga ik voor deze oplossing als aanvulling. Zitkussens zijn er in talloze soorten, vormen, afmetingen, prijsklassen en vaak is er zelfs voor populaire typen motoren wel een speciaal zitkussen-op-maat leverbaar. Kussens zijn voorzien van een anti-slip onderlaag en spanbandjes om het mee vast te zetten. Het grootste voordeel is dat je het bevestigt wanneer de kans op zadelpijn aanwezig is en dat je het in alle andere gevallen achterwege kan laten. Je verandert dus niets aan het originele zadel zlf.

De vulling varieert van kunststof schuim, gel en lucht, of een combinatie er van. Vaak kan een meubelmaker/stoffeerderij wel iets voor je betekenen aangezien men vaak over heel veel soorten schuim beschikt en op basis van jouw verhaal, het meestal tot een erg comfortabel zitkussen leidt. Gel heeft het voordeel dat het relatief stevig is, zich makkelijk naar jouw derrire vormt en dus heel erg comfortabel is. Nadeel is dat de viscositeit van de gel varieert afhankelijk van de temperatuur (net als motorolie) en het bij intensief gebruik veroudert en kan gaan klonteren. Kussens met een basislaag van schuim en een toplaag van gel, zijn vaak duurzamer. Tot slot zijn er opblaasbare kussens die n of meerdere luchtcompartimenten hebben. Lucht heeft als voordeel dat het zich nog veel makkelijker vormt naar jouw achterwerk dan gel en direct het zitvlak gelijkmatig ondersteunt, ongeacht hoe je op dat moment zit. Een ander voordeel is dat je onderweg de hardheid kunt aanpassen door wat lucht bij te blazen of juist wat te laten ontsnappen. Nadeel is het "waterbed-effect" waardoor je iets minder contact met je motor hebt. Zlf ga ik voor het Airhawk-luchtkussen vanwege het gebruiksgemak en de goede recensies. Kosten: vanaf 50,00 (Airhawk: 110,00).

Re-polstering. Oftewel het originele zadel opnieuw laten voorzien van meer of minder, harder of zachter schuim, eventueel met een nieuwe standaard overtrek/bekleding. Hier zijn talloze bedrijven gespecialiseerd maar je kunt vaak ook terecht bij een meubelmaker of stoffeerderij. Kosten: 100,00 tot 300,00 afhankelijk van je wensen.

Zadel op maat. De meest uitgebreide versie van re-polstering en ook de grootste aanslag op de portemonnee. Werkelijk alles is mogelijk, je eigen fantasie (en budget) is de limiet wat gegarandeerd leidt tot het gewenste plaatje. De samenstelling en hardheid van de vulling, extra gel- of luchtpockets, anti-slip-vlakken, rund- of struisvogelleer, ingebouwde ruggesteun, contrasterende biezen, gestikte logo's of zelfs ingebouwde verwarming... Een bekende naam op dit gebied is wel Corbin waar iedereen een goed passende oplossing kan vinden. Een ander bekend bedrijf wat prachtige zadels maakt is Top Sellerie waar je zelfs kunt kiezen voor een geheel nieuw zadel, waardoor je dus het oude zadel gewoon origineel laat. Wel zo handig wanneer je t.z.t. besluit je motor te verkopen. Kosten: vanaf 300,00 tot ...?.

Biltse Motorrijders Vereniging
RPO Webdesign (© 2011)
--- KvK 54971616 ---