- - - klik op logo voor menu - - -

Uit de media

Verkeersborden per 1-1-2015

Ben je nieuwsgierig hoe het gesteld is met je kennis hierover? Neem dan even een kijkje op de website verkeersbordenoverzicht, het zijn er meer dan je denkt!

Gewijzigde verkeersregels

Nieuwsmotor (link)

Vanaf 1 januari 2015 worden enkele veranderingen doorgevoerd in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV). Er komen veertien nieuwe verkeersborden bij, en ook worden er 23 verkeersovertredingen onder het strafrecht ondergebracht, in plaats van bij de adminstratieve afhandeling van de wet Mulder.

Naar het buitenland?

Wanneer je een trip wilt maken naar het buitenland, beperk je je niet alleen tot de lokatie en verblijf, maar zorg je ook dat je op de hoogte bent van afwijkende verkeersborden en -regels. Deze informatie is gemakkelijk te vinden op tal van websites, zoals die van de ANWB, (ANWB Apps) en de Europese Commissie, beide met een interactieve landenkaart en voor smartphone-gebruikers ontwikkelde applicaties (apps). Ook Beslist.nl biedt uitgebreide informatie en wetenswaardigheden aan op een overzichtelijke infographic-pagina. Doe er je voordeel mee!

Regering Duitsland: wel tol maar niet voor motorrijders

Nieuwsmotor (link)

De Duitse plannen om tol te gaan heffen voor het gebruik van de autosnelwegen zijn deze week door het Duitse kabinet geaccepteerd. Dit houdt in dat buitenlanders die in Duitsland gebruik van de snelwegen willen maken, daar vanaf 2016 tol voor moeten gaan betalen. Goed nieuws is er echter voor de motorrijders, die worden evenals bestuurders van elektrische auto's en gehandicaptenvoertuigen ontzien. Overigens blijft "Europa", met Nederland en België voorop, zich tegen de plannen verzetten, omdat er sprake zou zijn van discriminatie. Dit omdat Duitsers gecompenseerd worden voor de tol, en mensen buiten Duitsland niet. Voor Duitse automobilisten betekenen de plannen dan ook niet niet zozeer een kostenpost dan wel een verschuiving van kosten.

Afhankelijk van het type auto dat bestuurd wordt, zal 74 euro of 130 euro aan tolbelasting betaald dienen te worden, die Duitsers echter via een verlaagde autobelasting terugkrijgen. Voor Duitsers geld een tolplicht op zowel autosnelwegen als op doorgaande "Bundesstrassen", die laatste zijn te vergelijken met de Nederlandse N-wegen. Buitenlanders betalen vreemd genoeg alleen tol op de autosnelwegen. De Duitse regering denkt met dit plan 3,7 miljard euro aan inkomsten te kunnen genereren, waarvan na aftrek van de kosten zo'n 500 miljoen euro overblijft, wat direct in de infrastructuur geďnvesteerd zal worden. De tol zal overigens via een elektronisch nummerplatensysteem gehandhaafd worden en niet via een vignet achter de voorruit. Hierbij heeft men zowel in binnen- als buitenland de kans om aan het begin van het jaar het bedrag te betalen. Betaalt men niet en wordt de nummerplaat op de snelwegen gesignaleerd, dan zal een geldboete volgen van € 150,- welke kan oplopen tot € 390,- voor bestuurders die vaker in de fout gaan. Voor buitenlanders die niet vaak in Duitsland verblijven of rijden, bestaat de kans om aan de pomp in de grensstreek of op het internet een tiendagen-pas voor € 10,- of een tweemaanden-pas voor € 22,- te kopen.

Johan van Ingen: 20.000 oliebollen

Biltse en Bilthovense Courant, 30 december 2014

Mooie opbrengst voor Axel Foundation

Biltse en Bilthovense Courant, 20 oktober 2014

Europese motor-APK definitief van de baan

MAG, 11 maart 2014

Vanmiddag heeft het Europese Parlement met grote meerderheid ingestemd met het compromisvoorstel van de Europese Commissie inzake een Europese verordening voor de periodieke technische keuring voor motorvoertuigen. Dit compromisvoorstel behelst onder meer dat de APK voor motorfietsen wordt uitgesteld tot 2022. Indien de lidstaten in de vijf jaar voorafgaande voldoende maatregelen nemen om de veiligheid van motorfietsen te verbeteren kan van een APK worden afgezien.

De Motorrijders Actie Groep (MAG) gaat ervan uit dat dit ook zal gebeuren en is al in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu over de te nemen maatregelen. Verdere wijzigingen ten opzichte van het eerdere voorstel is dat de lidstaten nu meer vrijheid gaan krijgen om zelf te bepalen hoe zij de APK gaan inrichten en met welke frequentie de keuring zal gaan plaatsvinden. Voor Nederland betekent dit dat de keuringsfrequentie en –methodiek voor personenauto’s ongewijzigd blijft en dat naast de motorfietsen ook lichte aanhangers en caravans buiten de APK worden gehouden.

MAG woordvoerder Dolf Willigers meldt vanuit Straatsburg: "Dit is een grote overwinning voor de MAG en onze Europese koepelorganisatie FEMA. Zonder intensieve samenwerking met onze Europese zusterorganisaties, Europarlementariërs als Corien Wortmann-Kool, Wim van de Camp en Peter van Dalen en de Nederlandse overheid zouden we dit resultaat nooit hebben kunnen bereiken. De opstelling van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, waarbij niet alleen onze inhoudelijke argumenten zijn overgenomen maar ook steeds is vastgehouden aan het subsidiariteitsbeginsel, is van niet te onderschatten belang geweest."

Ook Europarlementariërs reageren opgetogen. Peter van Dalen (ChristenUnie): "Vanaf het begin heb ik mij verzet tegen een verplichte, dure APK van motoren en caravans. Laten we motorrijders en caravanbezitters niet onnodig op kosten jagen. Als je motorrijden veiliger wilt maken moet je investeren in een motorvriendelijke vangrail. Of investeer in een voorlichtingscampagne voor caravanbezitters dat te hard rijden met een caravan levensgevaarlijk is. Daar bereik je meer mee dam net een verplichte keuring."

Europarlementariër Wim van de Camp (CDA): "Als fervent motorrijder maakte ik mij grote zorgen toen vorig jaar een linkse meerderheid in het Europarlement vóór verplichte APK voor motoren stemde. Zo'n plicht is onnodig: motorrijders zorgen al goed voor hun motor, omwille van hun eigen veiligheid. Een motorongeluk gebeurt bijna nooit door een mankement. Gelukkig waren de meeste EU-landen ook faliekant tegen de APK-plicht voor motoren."

Gemeente Stichtse Vecht schuldig

MAG, 10 december 2012

Vandaag heeft de rechtbank Utrecht uitspreek gedaan in de zaak tegen de gemeente Stichtse Vecht, die zich moest verantwoorden voor een ongeval waarbij twee motorrijdsters om het leven kwamen. Op 31 maart 2009 kwamen twee motorrijdsters, Mounia Pravisani en Andjenie Sadhoe, om het leven nadat zij door slecht wegdek op de Nieuweweg in Maarssen de macht over het stuur van hun motorfiets verloren. Hierdoor kwamen zij ten val en werden vervolgens overreden door een tegemoetkomende trekker met oplegger.

In de visie van het Openbaar Ministerie was de toenmalige gemeente Maarssen (nu gemeente Stichtse Vecht) schuldig aan dit ongeval. Het wegdek was slecht doordat het als gevolg van wortelvorming van langszij staande bomen op sommige plaatsen omhoog was gekomen en beschadigd. De gemeente had verzuimd maatregelen te nemen ter voorkoming van ongelukken.

Maandag 26 november 2012 moest de gemeente Stichtse Vecht zich verantwoorden voor de rechtbank in Utrecht, waarbij het Openbaar Ministerie een geldboete van €22.500. De gemeente staat terecht wegens dood door schuld als gevolg van slecht wegonderhoud. Maandag 10 december heeft de rechtbank Utrecht uitspraak gedaan. MAG-secretaris Dolf Willigers en MAG-beleidsmedewerker verkeer Dirk de Jong waren bij de uitspraak aanwezig. De rechtbank heeft de gemeente Stichtse Vecht schuldig bevonden en - conform de eis - veroordeeld tot een boete van €22.500, waarvan €7.500 voorwaardelijk.

Onderzoek fluorescerende hesjes

MAGazine, februari 2012

"Zonder gedegen wetenschappelijk onderzoek is het absoluut zinloos om nu reeds te spreken over een verplichtstelling tot het dragen van fluorescerende kleding door motorrijders. Er is onvoldoende kennis om een dergelijk maatregel op wetenschappelijke gronden te ondersteunen. Er zijn zelfs gronden om aan te nemen dat een verplichte invoering kan leiden tot een schijnzekerheid."

Dat is de conclusie van Luitenant-kolonel drs. René van Houtert, universitair docent Human Factors en Veiligheid bij het Ministerie van Defensie. René van Houtert is vrijwilliger bij de MAG-werkgroep verkeer. Lees of download zijn volledige rapport.

Uiteraard heb ik als bestuurslid dat rapport gelezen en ik kan niet anders zeggen dat je daardoor weer een heel stuk wijzer en zelfs bewuster wordt, ook al is het best een hele lap tekst (circa 6 pagina's). Natuurlijk hád ik al een mening over het dragen van fluorescerende hesjes: dat moet iedereen voor zichzelf kunnen beslissen. Ik ben alleen bereid een hesje te dragen als er "BMV" op staat en wanneer het oranjekleurig is, omdat dát zo lekker opvalt tussen al dat fluorgeel čn dat de deelnemers van een toertocht niet hoeven te zoeken wie allemaal tot de organisatie danwel begeleiders behoren.

Op het moment dat het officieel verplicht gesteld wordt zuurstokhesjes te dragen tijdens het motorrijden, dan zal het vast niet meer lang duren voordat "korte rokjes op straat" verboden wordt want dat leidt de verkeersaandacht van vrijwel alle mannen af en dat is gevaarlijk, wordt "praten met je passagier(s) tijdens verkeersdeelname" verboden want dat leidt ook af, moeten "voetgangers, fietsers, brommerrijders, bejaarden en andere beesten" ook in het fluor gestoken worden want die behoren ook allemaal tot de zwakkere verkeersdeelnemers en worden automobilisten verplicht tot het dragen van een integraalhelm zodat het niet-handsfree bellen nagenoeg onmogelijk wordt en de controle hierop door de politie op grote afstand mogelijk is. Bijkomend voordeel is tevens dat de automobilist meer binding heeft met motorrijders (want die dragen de helm al sinds 1972) waardoor een motorrijder (zelfs zónder hesje) veel eerder wordt waargenomen met als gevolg dat motorrijden veiliger wordt... Maar geloof mij: die verplichtstelling van fluorescerende hesjes komt er niet...

Waarmee motorrijders wčl opvallen, is tegen-de-limiet-aan-uitlaatgeluid, tussen een 15km lange file door rijden omdat twee koekblikkers niet zaten op te letten (hartelijk dank daarvoor), in grote groepen sociaal over de kronkelende dijkwegen rustig aan genieten, in druk stadverkeer bij ieder zebrapad netjes de voetgangers laten oversteken, bij vrijwel ieder verkeerslicht vooraan staan en bumperklevers afstraffen met een tikkie gas terug en een "rustig aan"-handgebaar (dus géén vingergebaar) en door uw motor te voorzien van een claxon die wčl duidelijk "gevaar afwendt" (139 decibel is wel voldoende denk ik). Rij verstandig, vooral voor uw eigen veiligheid...

Frankrijk verplicht reflecterende kleding

Promotor, januari 2012

Vanaf 1 januari 2013 zal elke motorrijder in Frankrijk die op een motorfiets zwaarder dan 125cc rijdt, verplicht zijn reflecterende kleding te dragen. Het reflecterende deel moet minstens 150 vierkante cm groot zijn (vb. 10x15 cm). Het materiaal kan deel uitmaken van de jas (zoals bij de meeste nieuwere motorkleding), maar een simpele reflecterende armband van twee euro mag ook. Wie de wet negeert riskeert een boete van € 68. (toelichting: Deze verplichting is dus niet van toepassing op fluoriserende kleding.)

In Frankrijk zijn motorrijders ook al verplicht met het licht aan te rijden, en moet men vier reflecterende stickers op de helm hebben. (toelichting: Deze verplichting is alleen van toepassing op de verkoop van motorhelmen in Frankrijk. Ben je als toerist onderweg in Frankrijk, dan moet je helm volgens ECE 22-04 of -05 zijn gehomologeerd. Het aanbrengen van de reflecterende stickers is als motortoerist dan niet nodig.)

Bijzondere lederen combi's

Nog altijd is leder het materiaal wat de motorrijder het beste beschermt bij een glijpartij: slijtvast, scheurvast en frictie-thermo-isolerend. Naast deze bescherming word het steeds belangrijker dat je opvalt in het verkeer door je optimaal zichtbaar te maken, zoals het altijd voeren van dimlicht, je rijbaanpositie, voldoende afstand houden en het dragen van reflecterende kleding. Een enkeling maakt ook nog wel eens gebruik van de middelvinger. Beetje a-sociaal en agressief naar mijn idee, maar ook hiermee val je op.

Maar je kunt ook opvallen door het dragen van een motorpak van Universal Designs Replicas. Wat dacht je van het Star Wars StormTrooper-pak, eventueel aangevuld met een bijpassende helm van eFX Collectibles?...

Man steelt motor overleden dorpsgenoot

De Telegraaf, woensdag 14 dec 2011

GORREDIJK - Een 23-jarige man uit het Friese Gorredijk heeft de motor gestolen van een overleden plaatsgenoot. De diefstal kwam aan het licht toen nabestaanden het voertuig niet meer bij de woning van hun overleden familielid zagen staan.
De 23-jarige plaatsgenoot werd na een kort onderzoek door de politie getraceerd. De man wist dat de eigenaar was overleden, aldus de politie woensdag. Hij verklaarde dat hij het zonde vond dat de motor ongebruikt buiten stond. Tegen hem werd proces-verbaal opgemaakt. De motor is teruggegeven aan de nabestaanden.

Klassieke motoren blijven MRB-vrij

KNMV nieuwsbrief, 25-11-2011

Groot nieuws voor de liefhebbers van klassieke motorvoertuigen: deze blijven belastingvrij. Zo meldt de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC). De Tweede Kamer heeft onlangs een amendement aangenomen die de bevriezing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) ongedaan maakt. Die bevriezing, geregeld in het ‘Amendement Cramer (Christen Unie)’, zou ingaan per 1 januari 2012 en was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing. Deze heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB-bevriezing voor klassieke motorvoertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto’s en motorfietsen) was ‘vergeten’.

Hierop nam de FEHAC herhaaldelijk contact op met onze volksvertegenwoordigers en vond gehoor bij PVV Tweede Kamer-lid Van Vliet. Met het aannemen van het ‘Amendement Van Vliet’ is nu zeker dat ons mobiele erfgoed vrijgesteld blijft van de MRB. Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar, gerekend vanaf de datum eerste toelating. Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets. Voor de generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw. Bovendien geldt de vrijstelling uitsluitend voor het basisbedrag MRB, plus de provinciale opcenten. De brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten wel betaald worden.

Motorrijder daagt agent uit

Utrecht, 02-10-2011

Zaterdagmorgen 1 oktober heeft de politie een 27-jarige man uit De Meern aangehouden nadat hij eerder die morgen op een snelle sportmotor een motoragent had uitgedaagd. Omstreeks 09.50 uur reed een surveillerende motoragent over de Draaiweg in de richting van de Merelstraat. Uit tegenovergestelde richting kwam een motorrijder aanrijden die opvallend naar de agent zwaaide. De agent draaide om en wilde de bestuurder aanspreken. De bestuurder gaf echter direct gas en reed met zijn sportmotor de Willem van Noortstraat in. Hij reed met hoge snelheid richting snelweg en reed daarbij verschillende keren door rood. De agent zag dat de man met ongeveer 120 km/uur over de Kardinaal de Jongweg reed. De agent zag nog dat de motorrijder de Rijkweg A27 richting Rijnsweerd op reed en gaf het kenteken door aan de politiemeldkamer. Op basis van het kenteken, kwam de politie uit bij een woning in De Meern. De vader van de motorrijder wilde niet veel los laten over zijn zoon, maar kreeg op dat moment een telefoontje van zijn zoon dat hij gecrasht was met zijn motor en dat de motor total loss was geraakt. De man wilde niet vertellen waar dat was. Maar via een toevallige melding bij de politiemeldkamer van een getuige van het ongeval, kwam de politie op de A2 uit. Daar reed net een takelwagen met de bewuste motor erop weg. In de takelwagen zat de 27-jarige man als bijrijder. Hij was niet gewond en is aangehouden.

Biltse Motorrijders Vereniging
RPO Webdesign (© 2011)
--- KvK 54971616 ---